Ängby Ängby, mitt hjärtas lag
Ängby Idrottsförening logo
Ängby Idrottsförening
Glädje - Gemenskap - Utveckling - Engagemang

Sommarhälsning från ordförande och styrelse
2026-06-25 11:57

Kära Ängbyvänner,

 

Ett halvår går fort. Ett år i styrelsen och sen, ca ett halvår tillbaka, var man helt plötsligt ordförande. Jag brinner för den här klubben och för den oas som Ängby är för många av oss. Att få följa vad föreningen har gett min son och hans lagkamrater är något av det roligaste jag vet.

 

Under min tid – först som förälder, sedan som lagledare och nu i styrelsen – har jag sett hur våra roller i en förening fungerar. Vi sätter på oss olika hattar beroende på om det gäller vårt eget barn, laget eller föreningen. Det är naturligt att börja nära: man stöttar gärna sitt barns lag, men varför hela föreningen? Svaret är att allt hänger ihop. Planerna, ledarna, kansliet, ett ännu bättre Ängby IP – allt som gör att just ditt barns lag kan spela bärs upp av föreningen som helhet. När vi lyfter blicken från det egna laget till hela Ängby bygger vi något som håller, inte bara för våra egna barn utan också för de äldre ungdomarna på IP sena kvällar. För en vacker dag är våra yngre där själva, snabbare än man tror.

 

Min egen resa började som lagledare för P12, när laget behövde någon som klev in. Kanske känner fler igen sig – man kommer in en väg och blir kvar på en annan. När jag kom in i styrelsearbetet slogs jag av vilket gediget grundarbete den tidigare styrelsen lagt. De har byggt en professionell bas att stå på, och här vill jag rikta ett varmt tack till tidigare styrelsemedlemmar – i synnerhet vår tidigare ordförande Jonas Ransmyr. Det är på den grunden vi nu bygger vidare. Tack också till vår klubbchef Andreas med kansliet – Lena, Oliver och Max – som tillfört ny energi och en närvaro på IP, på camper, nya ledare runt våra träningar samt en helt annan närvaro på t.ex. sociala medier.

 

Under halvåret har Andreas gjort ett fantastiskt jobb tillsammans med oss i styrelsen för att få till ett nytt avtal med adidas och XXL. Det är vi mycket nöjda med – ett samarbete som kommer alla våra lag till del i flera år framöver. Mer om det återkommer vi om. Föreningens ekonomi är god och ger oss goda förutsättningar att fortsätta utveckla verksamheten.

 

En stor del av styrelsens arbete syns aldrig på planen. Vi vill att Ängby IP ska vara en trygg plats – inte bara under matcher, utan också på kvällarna och i området runtomkring. Våra barn och ungdomar rör sig här även när bollarna lagts undan, och då behöver vi vuxna finnas på plats. Här gör de föräldrar som kvällsvandrar i området redan en ovärderlig insats för oss, och vi som förening vill se vad vi kan göra för att göra kvällarna tryggare. Vi har också arbetat med trygghetsfrågor tillsammans med fältassistenter och polis, och vi vill att klubben ska få vara med och utforma framtidens Ängby IP med tryggheten i fokus. Vi arbetar också för att hålla vårt klubbhus i gott skick – det kommer att behöva en del upprustning framöver. Det vi bygger handlar i grunden inte bara om fotboll och innebandy, utan om att våra barn ska ha en trygg uppväxt och en plats att höra hemma på.

 

Jag vill också tacka alla våra partners och sponsorer. För oss handlar ett partnerskap inte om ännu en logga på IP. Vi vill ge något tillbaka – synlighet, gemenskap och en plats i föreningslivet nära alla de familjer som rör sig här varje vecka. T.ex. vara med på Ängbydagen. En sponsor ska känna sig som en del av Ängby, inte bara en avsändare på en skylt. Så till er som driver företag, eller känner någon som gör det: hör gärna av er.

 

Till alla ledare och tränare: tack. Vecka efter vecka ger ni av er tid för att barn och ungdomar ska få utvecklas, ha roligt och känna att de hör hemma. Och till er föräldrar som skjutsar, hejar och ställer upp när det behövs – ni är ovärderliga. Till alla våra spelare, från de yngsta till våra äldre lag: ni är hjärtat i föreningen. Och till grabbarna i P12 – jag är ert största fan.

 

Ikväll är jag på plats och ser vårt herrlag möta Enskede. Vad herrlaget har åstadkommit de senaste tre åren är imponerande – vilka spelare och ledare vi har där. I år fick vi tyvärr inte ihop ett damlag, något vi vill ändra på framåt. Just där finns några av föreningens finaste eldsjälar, tjejer som kämpar och ger av sig själva trots motvind. Det är de som visar vad föreningslivet i grunden handlar om.

 

Nu väntar en välförtjänt sommar. Ladda batterierna och njut av lediga dagar – gärna med en och annan boll i rörelse. Kom tillbaka pigga till hösten, så bygger vi vidare Ängby IF: glädje, gemenskap, utveckling och engagemang.

 

Ha en riktigt fin sommar!

Med varma hälsningar,
Magnus, ordförande, tillsammans med hela styrelsen
Ängby IF


Nyhetsarkiv
ÄNGBY - SR Winter Top2025-12-15 15:29
Nyhetsbrev Ängby IF2025-11-07 11:18
Debut för landslaget2025-10-10 23:48
2025-10-06 07:20
En lyckad Ängbydag2025-09-25 14:40
Ängbydagen 2025 14/92025-09-12 22:26
Uppstart Klubben2025-09-03 10:30
Sommarpoffs 2025 (V.33)2025-07-22 08:54
Ängby IF - Fanna BK2025-05-20 13:55
Sommarproffs P/F 20122025-05-13 13:39
Seger för damlaget.2025-05-11 18:42
Ängby IF 93år2025-05-05 15:06
Klubben öppnar2025-04-23 12:26
Skadegörelse på IP2025-04-22 17:33
Solglasögon 99kr2025-03-26 21:07
Årets ledare 20242025-03-26 13:00
KickOff 20252025-03-18 18:54
Fåtal platser kvar.2025-01-14 18:40
Ängby-mössor2025-01-10 11:46
2024-10-25 00:27
2024-10-24 18:50
2024-09-30 08:56